Wednesday, December 22, 2010

..umpatan dan keluhan..

SOK SEK SOK SEK ..
dia tu bla bla bla ..

aishhh manusia , tak habis habis sok sek di belakang orang ,
andai anda tidak puas hati dengan seseorang , bukankan lebih manis anda luahkan terus kepada dia ?

andai yang mendengar umpatan anda itu adalah bukan orang yang anda umpat , tapi tetap telinga mereka kurang sedap mendengar keluhan anda , lebih BURUK lagi jika orang yang anda sok sek kan terdengar apa yang sedang anda cakap ?? siapa mahu jawab bila sudah kantoi disitu ?

UMPATAN itu kan tidak elok , mengapa mesti perlu keluh di belakang orang lain andai anda geram , marah atau tidak puas hati dengan sikap seseorang

cuba beritahu kepada dia apa yang anda tidak senang dengannya , mana tahu dia dapat terima teguran anda itu , bercakap di belakang orang itu kan perbuatan yang sangat tidak elok ~




baju biru : "eh apesal rambut kau kusut sangat"
baju hijau : "tutup mulut , diam shhtt!!"

ohhh oke diam ~~

.. apa yang perlu anda buat untuk bantu mereka yang sering bercakap tentang keburukan orang lain ? SENANG ~

bagi seseorang yang berani ,
boleh terus sound baik punya dan penuh sopan seperti ini :
" KALAU TAK SUKA CAKAP JE DIRECT ,
 SAYA TAK SUKA DENGAR ORANG CAKAP BELAKANG "

mudah mudahan dapat memberi kesedaran dan eh berani betul dia sound aku atau eh dia dengar apa yang aku cakap tadi ? dan biarkan dia rasa malu dan terkedu hingga rasa tak mahu umpat anda lagi .


andai anda PERNAH , ADA atau SELALU bercakap sesuatu yang buruk tentang saya , saya terima dan sedia memaafkan dan berkawan semula seperti tiada apa pernah berlaku pun , kerana saya faham sikap kita manusia yang tidak pernah senang dengan apa yang berlaku di hadapan kita , tapi menjawablah anda apabila disoal di akhirat nanti ~~


SEKIAN.

No comments:

Post a Comment